Po co mi kolejna strona internetowa?
Bardzo często gdy rozpoczynamy rozmowę z klientem na temat landing page, słyszymy: ale my już mamy stronę internetową, i to bardzo dobrą. Dalej oczywiście pada kilka słów o kosztach, których nie żałowali. Jest to zupełnie naturalna reakcja na dodatkowe koszty, których nie przewidywali planując działania marketingowe. Ale pytanie czy cel, a właściwie zadanie które realizuje dana strona internetowa jest taki sam, jak cel planowanej kampanii. Krótko rzecz ujmując, zazwyczaj nie chodzi o to, że Twoja strona jest zła sama w sobie. Chodzi o to, że jej układ, treść i funkcjonalność nie zawsze pozwala na to, co chcemy osiągnąć.
Co chcemy osiągnąć?
Zacznijmy od tego, że nie chcemy odsyłać użytkowników na stronę główną. Dlaczego? Informacje nie związane z kampanią mogą rozproszyć odbiorców, a Ci w efekcie stracą koncentrację i nie dokonają konwersji. Z pomocą przychodzi landing page, czyli nic innego jak strona internetowa nastawiona właśnie na konwersję, czyli realizację sprecyzowanego celu np.:
- pozyskiwanie leadów kontaktowych
- pozyskiwanie zapisów na newsletter
- sprzedaż produktu
- wyeksponowanie oferty promocyjnej np. z okazji Black Friday
- wprowadzenie na rynek nowego produktu
- zatrudnianie pracowników
Jakie cechy powinien mieć dobry landing page?
To pytanie na które nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Podobnie jak w przypadku kampanii Google Ads czy Facebook Ads, przygotowania należy rozpocząć od sprecyzowania celu i grupy docelowej. Design i przekaz powinien być spójny ze strategią marki, natomiast funkcjonalność i treść w pełni dopasowane do potencjalnego klienta. Warto jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach.
- zadbaj o przejrzysty układ, postaw na doświadczenia użytkownika
- zadbaj o angażującą treść, skieruj uwagę klienta na Twój produkt
- poprzyj ofertę dowodem społecznym,
- zamieść czytelne CTA i ułatw klientowi realizację celu np. przez krótki formularz kontaktowy
Badaj skuteczność i testuj różne rozwiązania
Trudno określić idealny design czy funkcjonalność jaką powinien mieć landing page. Na szczęście, często stanowi on zupełnie osobny organizm, co sprzyja łatwemu wprowadzaniu zmian i testowaniu różnych strategii. To kolejna z zalet tego rozwiązania. Jeśli coś nie działa, zmiany można łatwo wdrożyć, a wyniki porównać. Pamiętaj o tym, zanim znów zaczniesz kręcić nosem na koszty, których nie przewidziałeś.